Jak nie zawalić rozmowy kwalifikacyjnej w 30 sekund!

W pewnym momencie życia, każdy z nas staje przed trudnym wyzwaniem… rozmowa kwalifikacyjna w sprawie pracy! Jest to bardzo ważny i stresujący moment, ponieważ od rezultatu tej rozmowy, zależy czy dostaniemy pracę o którą zabiegamy, lub też, czy dostaniemy się na kolejny etap rekrutacji. Niestety często na etapie rozmowy nasza przygoda z daną firmą się konczy! Dlaczego? Ponieważ jesteśmy źle do niej przygotowani. Robimy złe pierwsze wrażenie, a to często dyskwalifikuje nas z dalszych etapów rekrutacji. Czego więc lepiej unikać na takiej rozmowie, jak się przygotować? Jak zrobić dobre wrażenie i nie spieprzyć całej rozmowy w 30 sekund???:>

Oto kilka podstawowych zasad:

#1. Bądź punktualnie!

Nie ma chyba nic gorszego niż spóźnić się na rozmowę. Skoro umawiasz się na daną godzinę, to zrób wszystko, aby tego dnia, nie mieć nic do zrobienia, przez co mógłbyś się spóźnić. Ważne, aby mieć zawsze przy sobie telefon do firmy i w razie jakichś nieprzewidzianych sytuacji, zadzwonić i poinformować o swoim ewentualnym spóźnieniu. Osoba rekrutująca, jeżeli nie wie, że coś Cię zatrzymało, może dojść do wniosku, że po prostu zrezygnowałeś, lub ci na pracy nie zależy.

#2. Utrzymuj kontakt wzrokowy.

Kiedy już jesteś na rozmowie, staraj się utrzymywać kontakt wzrokowy ze swoim rozmówcą. Nie musisz tego robić cały czas, czasem możesz gdzieś odejść wzrokiem, jednak pamiętaj o tym. Kontakt wzrokowy buduje zaufanie, wydajesz się dzięki temu bardziej wiarygodny i wzbudzasz sympatię. Kiedy ktoś przez całą rozmowę błądzi oczami po ścianach, sprawia wrażenie niezainteresowanego rozmową, a co za tym idzie, także pracą…

#3. Przygotuj się.

Idąc na rozmowę, powinieneś się odpowiednio przygotować, czyli musisz wiedzieć: o jakie stanowisko się starasz, w jakiej firmie, co masz do zaoferowania na danym stanowisku, itd., itd… wydaje się to być oczywiste, ale niestety nie dla wszystkich i znam przypadki, gdzie kandydat, w ogóle nie wiedział na jakie stanowisko aplikuje :)

#4. Nie bądź zbyt wylewny.

Bądź konkretny, odpowiadaj tylko na zadane pytania, nie opowiadaj nagle całego swojego życiorysu, nie przedstawiaj wszystkich swoich osiągnięć z różnych dziedzin. Nikogo to nie interesuje, jeżeli zostaniesz zapytany o osiągnięcia, skup się na takich, które mogą mieć związek ze stanowiskiem na które właśnie aplikujesz.

#5. Bądź pewny tego o czym mówisz.

Kiedy odpowiadasz na postawione Ci pytanie, musisz być pewny, tego co mówisz! Wtedy będziesz wiarygodny. Jeżeli się wahasz, albo coś koloryzujesz i nie jesteś do końca pewien czy dobrze mówisz, od razu to widać i osoba rekrutująca, może pomyśleć, że coś „ściemniasz”… A to nie budzi raczej zaufania.

#6. Uwierz w siebie!

Uwierz w siebie, nie idź na rozmowę z przekonaniem, że i tak jej pewnie nie dostaniesz… Skoro zostałeś zaproszony, to znaczy, że firma jest zainteresowana Twoją osobą! Teraz tylko musisz im udowodnić, że mieli rację!

personal-791366__180

 

Pamiętaj, że pierwsze wrażenie jest bardzo ważne i jeżeli się odpowiednio przygotujesz, rozmowa pójdzie Ci „gładko”, a jeżeli coś poszło nie tak i wiesz, że zawaliłeś rozmowę, przeanalizuj ją, wyciągnij wnioski – następna pójdzie lepiej :)