Lifestyle

Czy sen może wpływać na utratę wagi? Związek między snem a zdrowiem fizycznym

sen

Zgrabna i smukła sylwetka to marzenie wielu osób. Jednak walka z dodatkowymi kilogramami nie zawsze jest łatwa, dlatego też szukamy takich sposobów, które pozwolą nam uniknąć restrykcyjnych diet i podejmowania ciężkich ćwiczeń fizycznych. Coraz częściej mówi się zatem o związku między zdrowym snem a utratą wagi. Czy jednak rzeczywiście wysokiej  jakości wypoczynek decyduje o tym, że szybciej chudniemy?

Sen a utrata wagi

Wiele osób uważa, że sen jest lekarstwem na wszystko i może nawet przyspieszyć proces zrzucania wagi. Czy mają oni rację? Okazuje się, że jak najbardziej! Jednak jak to jest możliwe? Przede wszystkim warto spojrzeć na to, iż w trakcie snu dochodzi do wielu zjawisk regeneracyjnych, w tym także do uwalniania różnych hormonów, m.in. ograniczających apetyt, co ma ścisły związek z wagą ciała. Wzrasta poziom leptyny, czyli hormonu, który hamuje apetyt, ale też obniża się kortyzol, czyli hormon stresu. Jaki to ma związek z utratą wagi? Bynajmniej taki, że w sytuacjach stresowych zaczynamy podjadać i znacznie przekraczamy swoje zapotrzebowanie kaloryczne. Zatem wysypiając się, walczymy ze stresem i nadmiernym apetytem. To jednak nie wszystko. Niski poziom leptyny spowalnia także metabolizm, a to z kolei sprzyja wzrostowi poziomu insuliny, która stanowi barierę dla dalszego przybierania na wadze. Wniosek jest więc taki – zdecydowanie warto dbać o jakość swojego snu.

Ile kalorii można spalić podczas snu?

Przejdźmy jednak do konkretów – ile kalorii tak naprawdę możemy spalić w trakcie snu? Czy samym snem możemy sprawić, że szybko zrzucimy zbędne kilogramy? Oczywiście, że nie! Choć zakłada się, że w trakcie godziny zdrowego i prawidłowego snu organizm może spalić około 70 kalorii, co w ciągu 6-8 godzin daje około 400-560 kalorii, to jednak nadal potrzebujemy kalorii z pożywienia. Jedynie faktyczna zniżka kaloryczna sprawi, że możemy pozbyć się wagi. Nie należy też myśleć, iż im człowiek będzie więcej spał, tym więcej spali kalorii. Niestety nie tędy droga, gdyż zbyt długi sen może spowolnić proces metabolizmu. Zdrowy sen wspiera jedynie zrzucanie wagi i przyspiesza proces chudnięcia.

Jak zadbać o zdrowy sen?

Pozostaje zatem pytanie: jak zadbać o swój sen, aby szybciej pozbyć się dodatkowych kilogramów? Przede wszystkim należy zadbać o jego regularność, kładąc się i wstają o tych samych porach. Poza tym powinniśmy pilnować zalecanego czasu snu, który wynosi do 7-9 godzin. Warto również zadbać o komfortowe warunki wypoczynku, np. o wyciszenie, zaciemnienie pomieszczenia oraz odpowiednie wyposażenie łóżka. Główną rolę odgrywa tutaj oczywiście wygodny materac dostosowany do naszych potrzeb, jednak nie bez znaczenia pozostaje też miękka poduszka czy ciepła kołdra.

Okazuje się więc, że sen ma istotne znaczenie dla szybkiej utraty wagi. Dlatego też wprowadzenie odpowiednich nawyków wspierających zdrowy wypoczynek może być tutaj niezwykle kluczowe. Jednak pamiętajmy, że sen stanowi ważny aspekt w życiu każdej osoby, niezależnie od naszych celów dotyczących zmian w sylwetce.

Artykuł sponsorowany.